Kilkanaście dni temu zostały opublikowane wyniki testu opon zimowych przeprowadzonego wspólnie przez 2 duże, europejskie instytucje – Auto Club Europa oraz GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung – Stowarzyszenie Dozoru Technicznego). Na testowym torze zlokalizowanym w Alpach zostały sprawdzone różne właściwości opon, m.in. trakcja na śniegu, mokrej oraz suchej nawierzchni, czy odporność na aquaplaning.

W teście wzięły udział opony następujących producentów Continental, Dunlop, Fulda, Goodyear, Michelin, Nokian, Pirelli oraz Semperit (grupa Continental). Testowym rozmiarem był jeden z najpopularniejszych rozmiarów na rynku, czyli 205/55R16 z indeksem prędkości H – do 210 km/h.  Samochodami testowymi były królujące w klasie kompaktowej – Volkswageny Golfy VI generacji.

W teście wzięło udział 5 tegorocznych nowości:  Dunlop Winter Sport 4d, Goodyear Ultra Grip 8, Nokian WR D3, Pirelli Snowcontrol Serie 3 oraz Semperit Speed Grip 2. Zostały one porównane z oponami już obecnymi na rynku:  Continental Winter Contract TS830, Fulda Kristall Control HP, oraz Michelin Alpin A4.

Wyniki zostały podzielone na 4 główne kategorie: zachowanie na śniegu, mokrej nawierzchni, suchej nawierzchni, oraz część związaną z kosztami oraz komfortem (poziom szumów, opory toczenia itd.)

Krótkie podsumowanie opon biorących udział w teście:

1: Goodyear UltraGrip 8

Wynik końcowy: 225 – bardzo polecane – ZWYCIĘZCA TESTU

Sucha nawierzchnia 45

Mokra nawierzchnia 72

Śnieg: 80

Opory toczenia: 14

Poziom szumów: 9

Cena: 5

Podsumowanie: Uzyskała jedne z najlepszych wyników na śniegu. Ponadto najlepsze hamowanie na suchej nawierzchni oraz dobre odczucia subiektywne zapewniły zwycięstwo oponie Goodyear w klasyfikacji ogólnej.

2: Semperit Speed Grip 2
Wynik końcowy: 223 – bardzo polecane – NAJLEPSZY STOSUNEK CENA/JAKOŚĆ

Sucha nawierzchnia: 43

Mokra nawierzchnia: 72

Śnieg: 70

Opory toczenia: 20

Poziom szumów: 9

Cena: 9
Podsumowanie: Zaskakująco mocna na mokrej nawierzchni oraz na śniegu, gorzej spisała się jedynie na suchej nawierzchni. Jednak najniższa cena zakupu  wraz z najmniejszymi oporami toczenia pozwoliły na uzyskanie dużej ilości punktów w kategorii komfortu.

3: Continental WinterContact TS830
Wynik końcowy: 218 – bardzo polecana

Sucha nawierzchnia: 47

Mokra nawierzchnia: 75

Śnieg: 68

Opory toczenia: 15

Poziom szumów: 9

Cena: 4

Podsumowanie: Continental trochę zawiódł na śniegu, ale uzyskał najlepsze wyniki na mokrej i suchej w testach subiektywnych. W ogólnej ocenie zakończył rywalizację na dobrym, trzecim miejscu.

4: Dunlop SP WinterSport 4D
Wynik końcowy: 215 – bardzo polecana

Sucha nawierzchnia: 45

Mokra nawierzchnia: 66

Śnieg: 77

Opory toczenia: 14

Poziom szumów: 9

Cena: 4

Podsumowanie: Dunlop Winter Sport 4D plasuje się na silnej 4 pozycji, tracąc punkty za przeciętny wynik w próbie aquaplaningu w zakręcie.

5: Pirelli Winter Snow Control Serie 3
Wynik końcowy: 215 – bardzo polecana

Sucha nawierzchnia: 45

Mokra nawierzchnia: 67

Śnieg: 72

Opory toczenia: 17

Poziom szumów: 9

Cena: 5
Podsumowanie: Opona Pirelli Snowcontrol Serie 3 notuje dobre wyniki we wszystkich kategoriach. Minusami są wydłużona droga hamowania na śniegu oraz wysoka cena.

6: Nokian WR D3
Wynik końcowy: 205 – polecana

Sucha nawierzchnia: 46

Mokra nawierzchnia: 56

Śnieg: 68

Opory toczenia: 18

Poziom szumów: 9

Cena: 8
Podsumowanie: Jak większość Nokianów dedykowanych na rynek europejski, WR D3 dobrze sprawuje się na suchej oraz mokrej nawierzchni, minimalnie gorzej na śniegu. Wysokie oceny subiektywne szczególnie na suchej nawierzchni sugerują, że jest to dobra opona na niskie temperatury i mniej ośnieżone drogi.

7: Michelin Alpin A4
Wynik końcowy: 193 – polecana

Sucha nawierzchnia: 45

Mokra nawierzchnia: 56

Śnieg: 66

Opory toczenia: 15

Poziom szumów: 8

Cena: 3
Podsumowanie: Michelin nie wypadł źle w żadnej kategorii. Końcowe siódme miejsce jest bardziej odzwierciedleniem tego, jaki postęp zrobiła konkurencja wprowadzając nowe bieżniki.

8: Fulda Kristall Control HP
Wynik końcowy: 171 – warunkowo polecana

Sucha nawierzchnia: 37

Mokra nawierzchnia: 50

Śnieg: 56

Opory toczenia: 13

Poziom szumów: 8

Cena: 7
Podsumowanie: Opony Fulda zajęły ostatnią pozycję w klasyfikacji zarówno na mokrej jak i na suchej nawierzchni. Uzyskały także słabą punktację w testach subiektywnych.