Co to jest aquaplaning?

Czytając różne testy czy opisy opon natrafiamy na pojęcie aquaplaningu, ale nie do końca wiemy co to dokładnie jest i kiedy powstaje.

Aquaplaning to zjawisko nazywane również poślizgiem hydrodynamicznym. Występuje na drodze pokrytej wodą i polega na utracie przyczepności opony.

Utratę przyczepności powoduje warstwa wody znajdująca się między oponą, a jezdnią. W takim przypadku bardzo łatwo stracić kontrolę nad autem, ponieważ opony nie stykają się bezpośrednio drogi. Im większa prędkość auta, tym większa podatność opon na aquaplaning. Dlaczego? Opona nie jest wówczas w stanie rozproszyć pod kołem tak ogromnej ilości wody.

Jeżeli nam się to przydarzy – odczucia mogą być podobne jak jazda po lodzie. Sugerujemy wtedy unikać gwałtownych ruchów kierownicą czy gwałtownego hamowania.  W trakcie intensywnych opadów, jak i po nich doradcą jest zdrowy rozsądek i dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze.
Zjawisko aquaplaningu często występuje przede wszystkim  na drogach z koleinami,  w których gromadzi się woda podczas padającego deszczu .

Im szersza opona, tym jest bardziej podatna na to zjawisko . Co prawda  szersza opona hamuje lepiej na mokrej nawierzchni, ale – UWAGA – tylko dopóki nie stracimy przyczepności.
Węższe opony są mniej podane na aquaplaning, ponieważ na mniejszej powierzchni styku wywierany jest  większy nacisk na 1cm2 powierzchni.
Podatność na aquaplaning wzrasta razem ze zużyciem bieżnika. Pamiętajmy więc, że nasze opony wraz ze wzrostem zużycia nie będą spisywały się tak samo jak nowe. Wynika to stąd, że nowe opony, z głębszym bieżnikiem, potrafią odprowadzić większe ilości wody.

Trzeba jednak podkreślić, że wody na drodze może być przecież taka ilość, że nawet nowa opona  z głębokim bieżnikiem i znakomitymi osiągami na mokrym nie zdoła odprowadzić wody wystarczająco szybko. Tabela poniżej ilustruje jazdę po mokrej nawierzchni oraz moment częściowej i całkowitej utraty przyczepności.

Jeżeli warunki na drodze są w miarę dobre i posiadamy stosunkowo nowe opony, z głębokim bieżnikiem, to zazwyczaj są one w stanie rozproszyć wodę z powierzchni drogi i opona pozostaje styczna z drogą, nie występuje aquaplaning. W nieco gorszych warunkach, z większą ilością wody czy przy większej prędkości, ilość wody do odprowadzenia wzrasta i opona może częściowo stracić przyczepność z podłożem. W przypadku gdy opona nie jest w stanie poradzić sobie z ilością wody, tracimy przyczepność i dochodzi do aquaplaningu – zachowanie opon przypomina jazdę po lodzie.

Pozdrawiam,
Krystian – fiat bravo, NetCar

It’s a real boon for apple-lovers in the uae, who in the past have had to deal with extra-long waits free phone tracker online gps have a glance at this site for cupertino’s latest toys or suffer the hugely-inflated prices on the grey market

Dodaj komentarz