Nowe opony Pirelli w Formule 1! cz. 2/2

W poprzedniej części przedstawiłem Wam opony jakie stosowane są w Formule 1, na suchych nawierzchniach. Nie zawsze jednak panują na torze idealne warunki, a opony pozbawione bieżnika są praktycznie bezużyteczne na mokrej nawierzchni i szybko wpadają w aquaplaning. Konieczne jest więc stosowanie opon z bieżnikiem.

Na mokry tor i deszcz zespoły mają do dyspozycji opony z grupy Cinturato. Łatwo je odróżnić od pozostałych – mają wzór bieżnika, który odpowiada za odprowadzanie wody i trzymanie bolidu na mokrej nawierzchni. W zależności od warunków panujących na torze, są to opony przejściowe lub deszczowe (z głębokim bieżnikiem). W tej grupie wyróżnić możemy:

  • Cinturato Green – to przejściowa opona, na lekkie deszczowe warunki drogowe. Doskonale się sprawdziła podczas sezonu 2011, więc nie wprowadzano w niej żadnych zmian.  Mają płytsze rowki bieżnika (w porównaniu z oponą na bardzo mokre nawierzchnie) i  nie odprowadzają tak dużej ilości wody. Są więc idealne do jazdy po jeszcze mokrym, wysychającym asfalcie zapewniając wysokie osiągi.
  • Cinturato Blue – opona dedykowana na bardzo mokre nawierzchnie. W porównaniu do wersji z zeszłego sezonu, wprowadzono w niej znaczące zmiany, dotyczące głównie opon montowanych na tylnej osi. Ich bieżnik został zoptymalizowany na bardziej efektywne odprowadzanie wody i zagwarantowanie większej precyzji prowadzenia. Wyróżnia się głębokimi rowkami i nacięciami, które odprowadzają ponad 60 litrów wody na sekundę, przy jeździe z prędkością 300 km/h – to o sześć razy więcej niż opony samochodowe! Efektywność opon można było zobaczyć podczas GP Malezji, gdzie wyścig został na jakiś czas przerwany z powodu ogromnej ilości  wody na torze.

Dane techniczne:

  • Szerokość bieżnika opony przedniej wynosi 245mm, a tylnej 325mm,
  • Osadzone są na 13” felgach,
  • Średnica opon na suche nawierzchnie wynosi 660mm, a na mokrej nieco większe – 670mm

Co ciekawe – zarówno bieżniki P ZERO jak i CINTURATO można nabyć do cywilnych pojazdów, w szerokiej gamie popularnych rozmiarów! Oczywiście z inną mieszanką gumy i rzeźbą bieżnika:) Opony z grupy P Zero polecamy kierowcom, którzy mają ciężką nogę, ich styl jazdy jest agresywny i nie przejmują się szybkim zużyciem opon. Opony z grupy Cinturato polecamy do spokojnej, rodzinnej jazdy. Zapewnią dłuższe przebiegi i wysoki komfort jazdy.

Pozdrawiam,
Krystian, NetCar

Źródło: pirelli.com

Many students arrive on the college campus of their choice http://essaysreasy.online undecided in academic interest, and that is fine

Dodaj komentarz