Motocyklowe opony diagonalne i radialne – czym się różnią? Część 2 / 2


W tej części artykułu przybliżę budowę opon radialnych i wyjaśnię podstawowe oznaczenia na oponach motocyklowych.

Opony radialne są najbardziej zaawansowane technologicznie. Zidentyfikować można je po literze „R“ w oznaczeniu rozmiaru opony na ścianie bocznej.

Zasadniczą różnicą pomiędzy oponą diagonalną z opasaniem, a radialną jest konstrukcja osnowy, która w tym przypadku ma ułożenie radialne (promieniste). Oznacza to, że kordy są ułożone promieniście, od jednej stopki do drugiej czyli pod katem 90° względem obwodu opony (kierunku toczenia). Osnowa pokryta jest jedną warstwą stalowego opasania, opasanie natomiast w zależności od kierunku rotacji opony, nawinięte jest wokół osnowy dając kąt 0 – 25° względem obwodu. Zaletą zastosowania opasania ze stali jest uzyskanie wyjątkowej sztywności opony oraz możliwość dostosowania ciasności zwojów kordu, dzięki czemu można odpowiednio zróżnicować sztywność w rejonach od barku do czoła opony.

Zdjęcie 3. Radialna konstrukcja osnowy z opasaniem pod kątem 0 stopni

Zdjęcie 3. Radialna konstrukcja osnowy z opasaniem pod kątem 0 stopni

 

Charakterystyczne dla opony radialnej jest wydzielanie mniejszej ilości ciepła.  Zmniejsza to opory toczenia i zwiększa odporność na wyższe prędkości maszyny. Opony radialne zapewniają większą stabilność jazdy, szczególnie w zakrętach. Dlatego użytkowane są przede wszystkim przez właścicieli szybkich motocykli.

Ten typ konstrukcji gwarantuje wyższe osiągi w porównaniu do opon diagonalnych dzięki mniejszym deformacjom na skutek siły odśrodkowej, mniejszemu nagrzewaniu się opon poprzez zredukowanie ilości warstw osnowy i opasania oraz zastosowaniu innych materiałów. Możliwe jest również produkowanie opon niskoprofilowych, których podstawowym atutem jest zwiększona stabilność podczas pokonywania zakrętów, zmniejszona waga oraz doskonałe osiągi przy dużych prędkościach.

Zdjęcie 4. Konstrukcja radialna z poprzecznym opasaniem

Zdjęcie 4. Konstrukcja radialna z poprzecznym opasaniem

Zdjęcie 5. Oznaczenia na oponach motocyklowych

Zdjęcie 5. Oznaczenia na oponach motocyklowych

  1. Nazwa marki i zastrzeżony znak towarowy
  2. Maksymalna ładowność  (w np. kg) przy zalecanym ciśnieniu (PSI)
  3. Nazwa linii produktów
  4. Strzałka (wektor) – wskazuje zalecany kierunek obrotu opony odpowiedni do montażu na przedniej lub tylnej osi pojazdu
  5. Nominalna szerokość (mm)
  6. Profil  – stosunek szerokości do wysokości opony, tutaj: 80%.
    Uwaga: Profil nie jest określany, jeśli szerokość opony wyrażana jest w calach np 3,50 – 18
  7. Kod konstrukcji opony :
    „-„ – opona diagonalna ;   „B” – opona diagonalna z opasaniem,   „R” -opona radialna
    tutaj: 140/80 18 (opona diagonalna)
  8. Nominalna średnica felgi wyrażona w calach
  9. Kod indeks nośności – wskazuje dopuszczalne obciążenie opony
  10. Kod indeks prędkości – wskazuje maksymalną prędkość roboczą opony
  11. Oznaczenie   – TT – TUBE TYPE opona wymaga zastosowania dętki
    W przypadku oznaczenia TL – TUBELESS opona jest bezdętkowa, nie wymaga zastosowania dętki
  12. Oznaczenie homologacji – zgodna z ECE R 75
  13. Rodzaj wzoru bieżnika
  14. DOT – Skrót od angielskiego „Department of Transportation“ . Oznacza, że opona jest zgodna z przepisami wydanymi przez Ministerstwo Transportu USA i Kanady
  15. Data produkcji (tydzień i rok)

Kwestia wyboru opony radialnej czy diagonalnej do motocykla to podstawowe, ale nie jedyne zagadnienie. Dlatego przed zakupem opon do swojego cuda najlepiej skontaktować się ze specjalistą po fachową poradę, aby uniknąć rozczarowania czy błędu. Taką pomoc zawsze znajdziecie w NetCar :), a sezon już rozpoczęty, robi się coraz cieplej – więc gorąco zapraszamy.

Pozdrawiam, Justyna – NetCar.pl

Choosing where to undertake writepaper4me.com/ postgraduate studies can be a life-changing decision that profoundly influences the rest of your academic life and, indeed, your career

Dodaj komentarz