Jak dobrze wybrać oponę motocyklową? Część 1 z 3. Motocykl sportowy i sportowo-turystyczny.

Motocykl sportowy i sportowo-turystyczny.

Kontynuując serię artykułów na temat opon motocyklowych, dzisiaj postaramy się ułatwić Tobie wybór najbardziej dopasowanej opony pod Twój motocykl i Twoje preferencje. Jeżeli na bieżąco śledziłeś nasz blog, zapewne wiesz już co nieco na temat budowy opon. W tej części skupimy się na wyborze opon radialnych do motocykli typowo sportowych i sportowo-turystycznych.

Zaczniemy z grubej rury – motocykle sportowe o wysokich osiągach i pojemności silnika powyżej 1000ccm, np. Suzuki Hayabusa.  Takie maszyny służą przede wszystkim do agresywnej jazdy i często wymagają stosowania specjalnie homologowanych opon.  Można je odróżnić po dodatkowych oznaczeniach – z reguły są to litery, np. E, C, P. W porównaniu od standardowych opon, posiadają one modyfikacje, które – w zależności od konkretnego przypadku –  mają na celu zwiększenie przyczepności, stabilności lub mają bardziej miękkie boki. Modyfikacje polegają na zastosowaniu innych lub dodatkowych materiałów w konstrukcji opony (np. sztuczny jedwab, nylon) lub zmianie jej profilu dla lepszego prowadzenia w zakrętach. Takie maszyny wymagają indywidualnego traktowania. Jeżeli Twój motocykl miał fabrycznie dedykowane opony z odpowiednią homologacją, nie zalecamy stosowania opon bez niej. Wybór jest wówczas ograniczony. Rozglądaj się za produktami znanych marek, takich jak Pirelli, Metzeler, Brigdestone, Continental, Michelin czy Dunlop. W wersji optymistycznej będziesz miał do wyboru kilka bieżników. W wersji pesymistycznej, do wyboru będzie zaledwie jedna opona, jednego producenta.

Ok., zejdziemy teraz na ziemię i skupimy się na motocyklach sportowych (oraz sportowo-turystycznych) z silnikami od 600ccm w górę. Tu mamy większe pole do popisu. Wybór jest ogromny, szczególnie przy popularnych rozmiarach 120/60ZR17, 120/70ZR17, 180/55ZR17, 190/50ZR17. Znajdziemy wśród nich opony typu:

  • Racing NHS
  • Racing supersport
  • Racing street
  • Supersport
  • Sport-touring

Podział ten jest orientacyjny i umowny. Może być różny w zależności od producenta ogumienia.

Racing NHS to kategoria opon wyścigowych, które nie posiadają homologacji drogowej i przeznaczone są wyłącznie na tor. Wyróżnić możemy opony pozbawione bieżnika typu slick bądź z bieżnikiem – na morką nawierzchnię wet i deszczowe rain. Charakteryzują się bardzo niskimi przebiegami, niektóre nawet rzędu 100km. Należą do nich m.in. opony Pirelli Diablo Rain, Diablo SBK, Diablo Wet, Metzeler Racetec Slick, Wet, Rain, Drift. Dunlop GP Racer Slick.

Opony z grupy Racing supersport to semi-slicki, przeznaczone do jazdy po torze, z warunkowym dopuszczeniem do ruchu ulicznego. Charakteryzują się bardzo miękką mieszanką gumy i wysokimi osiągami, które można uzyskać na torze. Takie opony mają jednak bardzo niskie przebiegi  i kiepsko radzą sobie na mokrej nawierzchni. Polecane dla osób, które wyczynowo jeżdżą po torze. Do tej grupy zaliczyć możemy opony Pirelli Diablo Supercorsa, Metzeler Racetec z mieszanką K0, K1 lub K2, Michelin Power One, Continental ContiRaceAttack.

Kolejna grupa, Racing street to opony przeznaczone do agresywnej jazdy w ruchu ulicznym. Oczywiście jazda powinna odbywać się zgodnie z przepisami kodeksu drogowego:) Opony te charakteryzują się większymi przebiegami niż w grupie racing supersport, ale nadal wydajność kilometrowa jest niska. Opony tego typu często mają głębszy bieżnik, i więcej nacięć niż w przypadku grupy racing supersport, dlatego lepiej radzą sobie na mokrej nawierzchni. Polecamy je dla osób, którzy próbują wycisnąć siódme poty ze swoich maszyn. W tej grupie opon wyróżnić możemy m.in. Pirelli Diablo Corsa III, Metzeler Racetec z mieszanką K3, Bridgestone Battlax BT003 RS, Dunlop Sportmax Qualifier RR.

Grupa opon supersport polecana jest motocyklistom, którzy kochają dynamiczną jazdę i nie chcą rezygnować z wysokich osiągów swojej maszyny. Opony w tej grupie zapewniają bardzo dobre właściwości zarówno na suchej drodze, jak i na mokrej. Mają także przyzwoite przebiegi. Często możemy spotkać opony z różnymi mieszankami w strefie bieżnika – na grzbiecie twardszą, na bokach bardziej miękką – w celu uzyskania wyższych przebiegów i znakomitej przyczepności w zakrętach. Polecane do miasta i na krótkie, szybkie wyprawy. Polecić możemy m.in.: Pirelli Diablo Rosso III, Metzeler Sportec M5 Interact, Bridgestone Battlax BT015, BT014, BT012, Dunlop Sportmax, Dunlop Qualifier 2, Michelin Pilot Power, Michelin Pilot Sport, Continental ContiSportAttack 2.

Ostatnia z w/w grup, sport-touring – to opony, przeznaczone dla posiadaczy motocykli sportowo-turystycznych stawiających przede wszystkim na dłuższe trasy bądź wysokie przebiegi. Nie oferują aż tak wysokich osiągów jak opony opisane wyżej, ale zapewniają bezpieczną jazdę w każdych warunkach pogodowych, jakie możesz napotkać wybierając się gdzieś dalej. Może i nie zamkniesz opony na zakręcie, ale za to będziesz się cieszył dłuższą żywotnością. Polecamy do spokojniejszej jazdy i na dłuższe wyprawy opony Pirelli Angel, Pirelli Diablo Strada, Metzeler Roadtec Z6 Interact, Bridgestone Battlax BT021, Dunlop Sportmax Roadsmart, Michelin Pilot Road 3, Continental ContiRoadAttack 2.

Jak widać, opona to nie tylko kawałek gumy. To mnóstwo starannie dobranych składników i technologii. W zależności od Twoich preferencji dobieraj opony świadomie! Wybieraj opony z kategorii, która najbardziej zbliżona jest do Twoich preferencji, a na pewno się nie zawiedziesz. Pamiętaj, że niektóre właściwości jezdne opony motocyklowej wykluczają się wzajemnie. Nie oczekuj więc od opon typu sport-touring wysokich osiągów i szybkiego nagrzewania się, a od opon racing supersport gigantycznych przebiegów.

W kolejnej części będziesz mógł przeczytać o oponach diagonalnych do motocykli o mniejszej mocy silnika,  a także do motocykli turystycznych oraz maszyn typu chopper/cruiser– i to zarówno tych ciężkich, jak Honda GoldWing 1800, czy F6C Valkyrie  jak i mniejszych typu Yamaha Virago 125 🙂

Pozdrawiamy, lewa w górę!
Krystian, NETCAR

Wykaz części:

Część 1/3 – motocykle sportowe i sportowo turystyczne – opony radialne

Część 2/3 – motocykle turystyczne i sportowo-turystyczne – opony diagonalne

Część 3/3 – motocykle enduro, offroad i skutery

autor brał udział w szkoleniu technicznym z zakresu budowy, zasad doboru oraz znajomości opon motocyklowych Pirelli i Metzeler, w ramach PIRELLI Tyre Campus. Uczestniczy również regularnie w szkoleniach dotyczących specyfiki, asortymentu oraz doboru opon motocyklowych organizowanych w ramach podnoszenia kwalifikacji we firmie NetCar.

Now, let’s also take pay for an essay of www.essaydragon.com another second to see the further inventions it has led to which are letter press printing and the aforementioned typewriter followed by keyboard and printer

Dodaj komentarz