Etapy produkcji opon

Czarne, okrągłe, gumowe – czym właściwie są opony, z których każdy zmotoryzowany musi na co dzień korzystać? Jak powstają?

  1. Mieszanie składników
    Produkcja rozpoczyna się od przygotowania odpowiednich surowców (środki chemiczne, pigmenty oraz różne rodzaje gumy-a jest ich ok.30). Następnie składniki te miesza się w przemysłowych mieszadłach. Utrzymuje się w nich odpowiednie ciśnienie i temperatura. Otrzymaną schłodzoną gumę następnie formuje się w sztaby które potem się rozdrabnia lub walcuje. Ostatecznie guma cięta jest na pasy które potem mogą być elementem bieżnika lub ściany bocznej.
  2. Tworzenie korpusu opony
    Inny rodzaj gumy służy do pokrycia włókien, które wykorzystywane są do budowy korpusu opony. Do budowy opony wykorzystuje się wiele rodzajów włókien, m.in.: poliester, sztuczny jedwab czy nylon. Korpusy w większości współczesnych opon samochodowych wykonane są z kordu nylonowego.
  3. Stopka
    Następna część opony to stopka nazywana także drutówką. Jest to zwykle drut stalowy o dużej wytrzymałości na rozciąganie  (pogumowany) otoczonego warstwami kordu i tkanin krzyżowych. Stopka dopasowana jest do obręczy samochodu, zapewnia szczelność.
  4. Wyściółka
    Opony radialne produkowane są przez jedną lub dwie maszyny. Produkcja opony zaczyna się od podwójnej warstwy syntetycznego kauczuku zwanej wyściółką wewnętrzną. Wyściółka ta zapewnia szczelność i sprawia, że opona może obejść się bez dętki.
  5. Następnym elementem opony są dwie warstwy włókniny i osnowa. Paski, zwane wierzchołkami, wzmacniają obszar nieco powyżej obrzeża opony. Następnym elementem jest para pasków ochraniających obrzeże opony. Zapobiegają one ścieraniu się założonej opony o obręcz koła.
    Maszyna produkująca opony radialne nadaje im kształt oraz dba o to, aby jej różnorodne elementy znalazły się w odpowiednich miejscach, zanim opona zostanie wprowadzona do formy.
  6. Następnie opona jest wzmacniana stalowymi pasami. Pasy te zabezpieczają oponę przed przebiciem i zapewniają pewne przyleganie bieżnika do nawierzchni.
  7. Bieżnik
    Jest ostatnim elementem, który formowany jest na oponie. Gdy automatyczne wałki ścisną mocno ze sobą wszystkie elementy opony, opona radialna – zwana w tej fazie “świeżą oponą” – gotowa jest do kontroli i wulkanizacji. Swój ostateczny kształt oraz bieżnik uzyskuje w prasie wulkanizacyjnej. Ogromne formy – działające na zasadzie domowej gofrownicy – kształtują i wulkanizują na gorąco oponę. W formie wyżłobiony jest wzór bieżnika, oznaczenia ścianek bocznych opony, producent i inne dane wymagane przez prawo.
  8. Wulkanizacja
    Opony wulkanizowane są w temperaturze ponad 300 stopni Celsjusza, przez około 12 do 25 minut, w zależności od wymiarów opony. Po otworzeniu się formy, opony wyrzucane są na długi przenośnik, który transportuje je do stanowisk kontrolnych.
  9. Kontrola
    Jeśli opona wykazuje jakiekolwiek nieprawidłowości i skazy, jest  automatycznie odrzucana. Część wad wyłapują czujne oczy i ręce przeszkolonych kontrolerów, a inne – wyspecjalizowane maszyny. Kontrola opony nie sprowadza się jedynie do oceny stanu jej powierzchni. Wybrane opony zdejmowane są z linii produkcyjnej. Potem zostają prześwietlone promieniami Roentgena  w celu wykrycia wszelkich ukrytych słabości. Dodatkowo inżynierowie kontroli jakości regularnie rozcinają wybrane losowo opony i badają wszystkie szczegóły ich konstrukcji, które mogłyby mieć niekorzystny wpływ na ich sprawność i bezpieczeństwo.

Pozdrawiam – Miłosz, NetCar

You can find more guidance on demonstrating the ability to accept feedback write my essay online here

Dodaj komentarz