Szerokie czy wąskie? – jakie opony wybrać

Czy szersze opony są nie tylko droższe, ale i lepsze od standardowych wąskich? Przetestowano pięć różnych rozmiarów na samochodzie Kia Cee’d 1.6 CRDi.

Czy mogą być troche większe? „Chętnie” – odpowiada wielu klientów kupujących nowy samochód na pytanie uprzejmego sprzedawcy i zamawiających duże felgi z szerokimi oponami. Cena rośnie nawet o 2000 Euro, ale samochód wygląda o wiele lepiej.

Z technicznego punktu widzenia szerokie opony zapewniają optymalne właściwości jezdne. ADAC i ÖAMTC sprawdziły na samochodzie Kia Cee’d czy jest tak w rzeczywistości. Zaletą Kii jest jej zawieszenie, oraz szeroki zakres rozmiarów felg oraz opon które można zamontować. Od 15 calowych z oponami o szerokości 185 mm do 17 calowych z oponami 225 mm. Dzięki specjalnemu zaświadczeniu w teście wzięła również udział również felga o średnicy 18 cali. Na wszystkie felgi zostały założone opony marki Michelin, które są również montowane na pierwsze wyposażenie nowych Kii.

We wszystkich zamiennych rozmiarach obowiązuje zasada: obwód toczenia musi być taki sam jak w oryginalnym rozmiarze, lub też minimalnie różniący się. W przeciwnym razie systemy wspomagające kierowcę przestaną prawidłowo funkcjonować. Jeśli opony są szersze niż standardowe ich profil musi być niższy, aby całe koło nie było zbyt wysokie.

Na suchej nawierzchi przyjmuje się, że im szersza opona, tym większa przyczepność. Ze względu na niższą krawędź boczną opony są sztywniejsze, co zapewnia lepsze prowadzenie w zakrętach. Większa szerokość wpływa również na skróconą drogę hamowania. Podczas prób hamowania ze 100 km/h opona o szerokości 185 osiągnęła wynik 41 metrów, a więc o 5 metrów więcej niż opona o szerokości 225 założona na felgę 18 calową (35,8m)

Na mokrej nawierzchni również dominują największe opony. Do momentu w którym tracą kontakt z nawierzchnią. Z każdym centymetrem szerokości opony, musi ona odprowadzić większą ilość wody. Szerokie opony są dużo bardziej podatne na zjawisko aquaplaningu. Opona o szerokości 225 traci kontakt z nawierzchnią już przy 69 km/h, opona 185 dopiero przy prędkości 80 km/h. Inne wady szerszych opon: ograniczony komfort, większe szumy i opory toczenia. Zwiększenie szerokości opon o 30 mm może zwiększyć zużycie paliwa o 6%.

Wniosek: Szersza opona oferuje lepsze właściwości jezdne. Obniża się jednak komfort podróży, zwiększa ryzyko poślizgu na mokrej drodze, a także podnosi koszty eksploatacji ( zwiększone zużycie paliwa, zwiększony koszt zakupu).
Pogorszenie komfortu szczególnie w obliczu zmory polskich kierowców jaką są koleiny i dziury oraz faktu, że w Polsce jakość dróg znacząco odbiega od tych na zachodzie Europy .
Pamiętaj, że gdy może wystąpić zjawisko aquaplaningu – przy szerokich oponach również lepiej zdjąć nogę z gazu!

Pozdrawiam

Michał, NetCar

  1. Tomasz

    A jak się ma sytuacja przy oponach zimowych, gdzie dodatkowymi kryteriami są parametry na śniegu? (ruszanie, trakcja, kierowalność, hamowanie)

  2. Dr M.

    Jeżeli nie zwiększamy mocy samochodu, to zakładanie szerokich bądź bardo szerokich opon na samochód mija się z celem. Oczywiście dzięki szerszym opon nasze krajowe dziury są nam mniej straszne, bo szerszą oponą przykrywamy co raz szersze dziury, ale na tym kończą się korzyści.

    Zakładanie szerokich opon miało i ma swoją genezę w tuningu silnika i tylko po to należy powiększać a) szerokość i b) średnicę koła.
    a) Szerokość, bo większa moc wymaga szerszych opon dla lepszej trakcji (choć nie zawsze. Każdy kto się ścigał na 1/4 mili wie, że startując do wyścigu równoległego warto czasami założyć kółka o mniejszej średnicy).
    b) średnicę koła, bo wszystko, co szybciej jeździ musi zostać też skutecznie zatrzymane. Dlatego większa moc oznacza potrzebę zamontowania tarcz o większej średnicy i wydajniejszych zacisków.

    Jeszcze raz to podkreślę, w każdym innym przypadku szersze koła to pomyłka. Jeżeli dla kogoś jedyną potrzebą jest jest optyczne poprawienie wyglądu samochodu, warto wtedy bliżej zaprzyjaźnić się z manualem do samochodu lub katalogiem technicznym producentów opon. Podobnie jak w przypadku szerokości felgi zalecana jest standardowa szerokość oraz dopuszczalne szerokości dla danego rozmiaru -0,5 cala i +0,5 cala. Tak samo producent często dopuszcza w ramach danej mocy silnika rozmiar optymalny (przeważnie ten, który jest zamontowany na samochodzie fabrycznie), oraz rozmiary rekomendowane. Ja osobiście staram się montować na swoich samochodach opony max rozmiar większe, jeżeli nie podnoszę mocy silnika. Np. 195/65R15 -> 205/55R16.

    Jest jednak pewien trick, który pozwala założyć opony o średnicy nawet 2x większej przy zachowaniu tej samej szerokości, albo najwyżej rozmiar większej opony.

    Przykład
    Baza: 175/70R13
    Zamienniki: 185/60R14 / 195/50R15, ale pomiędzy tymi rozmiarami jest jeszcze jeden rozmiar pośredni -> 185/55R15. Dzięki temu optycznie powiększamy średnicę o 2 cale. Samochód zyskuje na wyglądzie. Natomiast parametry trakcyjne nadal są zbliżone do fabrycznych. Ponieważ rozmiar „185” był również montowany fabrycznie w tym samochodzie.
    Montaż 195/50R15 byłby porażką pod względem spalania, komfortu, spadku mocy itp.

    Ma to zastosowanie w przypadku każdej próby tuningu kół. Montowanie bardzo szerokich kół (większych niż rozmiar w górę), powinien być zawsze wynikiem innych zmian, a nie powodem samym w sobie.

  3. michal

    @Tomasz

    W warunkach zimowych lepszym wyborem będą opony o mniejszej szerokości. Masa samochodu będzie rozkładać się na mniejszej powierzchni, a co za tym idzie opony będą lepiej „wgryzać” się w śnieg. We wszystkim trzeba jednak zachować umiar i nie szukać na siłę opon o szerokości 175 do samochodu typu np. Audi A4. Najlepiej stosować rozmiary homologowane przez producenta do danego pojazdu, ale mając do wyboru na przykład 235/45R17 oraz 195/65R15 (takie rozmiary są dedykowane do wcześniej wspomnianego Audi) bez wahania wybrał bym ten drugi.

    @Dr. M

    Zgadzam się w całości z takim podejściem do tematu. Niektórzy jednak po prostu chcą mieć duże koła, bo tak im się podoba. Według mnie Golf IV z silnikiem 1.4 o zawrotnej mocy 75KM na felgach 18″ i oponach 225/40R18 jest wielkim nieporozumieniem, ale skoro komuś taki zestaw odpowiada, to mogę mu jedynie życzyć szerokiej (i gładkiej) drogi. ;)

    Pozdrawiam,
    Michał, NetCar

Dodaj komentarz


+ 7 = jedenaście