Czy szersze opony są nie tylko droższe, ale i lepsze od standardowych wąskich? Przetestowano pięć różnych rozmiarów na samochodzie Kia Cee’d 1.6 CRDi.

Czy mogą być troche większe? „Chętnie” – odpowiada wielu klientów kupujących nowy samochód na pytanie uprzejmego sprzedawcy i zamawiających duże felgi z szerokimi oponami. Cena rośnie nawet o 2000 Euro, ale samochód wygląda o wiele lepiej.

Z technicznego punktu widzenia szerokie opony zapewniają optymalne właściwości jezdne. ADAC i ÖAMTC sprawdziły na samochodzie Kia Cee’d czy jest tak w rzeczywistości. Zaletą Kii jest jej zawieszenie, oraz szeroki zakres rozmiarów felg oraz opon które można zamontować. Od 15 calowych z oponami o szerokości 185 mm do 17 calowych z oponami 225 mm. Dzięki specjalnemu zaświadczeniu w teście wzięła również udział również felga o średnicy 18 cali. Na wszystkie felgi zostały założone opony marki Michelin, które są również montowane na pierwsze wyposażenie nowych Kii.

We wszystkich zamiennych rozmiarach obowiązuje zasada: obwód toczenia musi być taki sam jak w oryginalnym rozmiarze, lub też minimalnie różniący się. W przeciwnym razie systemy wspomagające kierowcę przestaną prawidłowo funkcjonować. Jeśli opony są szersze niż standardowe ich profil musi być niższy, aby całe koło nie było zbyt wysokie.

Na suchej nawierzchi przyjmuje się, że im szersza opona, tym większa przyczepność. Ze względu na niższą krawędź boczną opony są sztywniejsze, co zapewnia lepsze prowadzenie w zakrętach. Większa szerokość wpływa również na skróconą drogę hamowania. Podczas prób hamowania ze 100 km/h opona o szerokości 185 osiągnęła wynik 41 metrów, a więc o 5 metrów więcej niż opona o szerokości 225 założona na felgę 18 calową (35,8m)

Na mokrej nawierzchni również dominują największe opony. Do momentu w którym tracą kontakt z nawierzchnią. Z każdym centymetrem szerokości opony, musi ona odprowadzić większą ilość wody. Szerokie opony są dużo bardziej podatne na zjawisko aquaplaningu. Opona o szerokości 225 traci kontakt z nawierzchnią już przy 69 km/h, opona 185 dopiero przy prędkości 80 km/h. Inne wady szerszych opon: ograniczony komfort, większe szumy i opory toczenia. Zwiększenie szerokości opon o 30 mm może zwiększyć zużycie paliwa o 6%.

Wniosek: Szersza opona oferuje lepsze właściwości jezdne. Obniża się jednak komfort podróży, zwiększa ryzyko poślizgu na mokrej drodze, a także podnosi koszty eksploatacji ( zwiększone zużycie paliwa, zwiększony koszt zakupu).
Pogorszenie komfortu szczególnie w obliczu zmory polskich kierowców jaką są koleiny i dziury oraz faktu, że w Polsce jakość dróg znacząco odbiega od tych na zachodzie Europy .
Pamiętaj, że gdy może wystąpić zjawisko aquaplaningu – przy szerokich oponach również lepiej zdjąć nogę z gazu!

Pozdrawiam

Michał, NetCar