Wszystkie opony do aut, które można użytkować na drogach publicznych, posiadają bieżnik. Jest to zewnętrzna część opony, która bezpośrednio styka się z drogą. Jej głównym zadaniem jest uzyskanie maksymalnej przyczepności do nawierzchni drogi. Ze względu na różne ułożenie rowków, żeber czy klocków, wyróżnić możemy 3 podstawowe rodzaje bieżników:

  • Bieżnik symetryczny
  • Bieżnik kierunkowy
  • Bieżnik asymetryczny

Bieżnik symetryczny.

Bieżnik o budowie symetrycznej charakteryzuje się takim ułożeniem niezależnych bloków, że po obróceniu opony o 180 stopni, uzyskamy identyczną rzeźbę. Opony do aut osobowych z symetrycznym bieżnikiem są bardzo popularne wśród małych czy miejskich aut o niższych osiągach. Ponadto, bardzo dużo opon dostawczych jest projektowana z tego typu bieżnikiem. Niewątpliwą zaletą jest możliwość rotacji kół, bez zdejmowania opony z obręczy. Dobrze zaprojektowany bieżnik w połączeniu z odpowiednią mieszanką gumy z powodzeniem konkuruje z bieżnikami asymetrycznymi czy kierunkowymi – np. Pirelli P6 Cinturato (zdjęcie obok). Montaż jest dowolny – opony nie są oznaczone jako lewa czy prawa i nie mają wyznaczonego kierunku toczenia.

Bieżnik kierunkowy.

Bieżnik o budowie kierunkowej, charakteryzuje się ułożeniem bloków w literę ‘V’ lub jak kto woli – w choinkę. Zarówno lewa strona bieżnika jak i prawa ma wspólną oś symetrii (środek bieżnika) i tworzą lustrzane odbicie. Sposób ułożenia klocków bieżnika wskazuje na kierunek rotacji koła. Dodatkowo, na boku opony umieszczona jest strzałka, wskazująca kierunek prawidłowej rotacji – po montażu musi być skierowana grotem do przodu. Kierunkowy bieżnik ma wysoką odporność na aquaplaning – skutecznie odprowadza wodę także przy wyższych prędkościach. Montując opony kierunkowe, trzeba pamiętać, by odpowiednio zmontować 2 koła na lewą stronę i 2 koła na prawą. Przy rotacji kół z lewej strony na prawą, trzeba niestety zdjąć oponę z felgi i założyć ją w przeciwnym kierunku. Opony same w sobie nie są oznaczone jako lewe i prawe. Co ważne – nie stosuje się opon kierunkowych na kole zapasowym!

Bieżnik asymetryczny.

Wśród bieżników asymetrycznych wyróżnić możemy asymetryczne niekierunkowe i asymetryczne kierunkowe. W większości przypadków, do aut które można spotkać na drodze są to bieżniki niekierunkowe. Oznacza to, że nie są produkowane wersje lewe i prawe, tylko są uniwersalne, bez wyznaczonego kierunku toczenia. Bieżnik opon asymetrycznych podzielony jest na dwie strefy – zewnętrzną, do wymagań nawierzchni suchych oraz wewnętrzną, do rozpraszania wody czy śniegu. Strona zewnętrzna bieżnika zawiera zwykle większe bloki bieżnika, by dzięki większej powierzchni styku, zapewnić lepszą stabilność w zakrętach. Wewnętrzna część bieżnika zawiera niezależnie, mniejsze bloku w celu rozpraszania wody czy śniegu. Opony z bieżnikiem asymetrycznym niekierunkowym montuje się zgodnie z oznaczeniami na boku opony – strona OUTSIDE (lub outware, out) montuje się zawsze na zewnątrz nadkola, a strona INSIDE (lub In, inner) musi być skierowana zawsze do wewnątrz nadkola. Rysunek poniżej rozjaśni wszelkie Twoje wątpliwości. Przypominam – w tym przypadku nie  ma opon lewych i prawych! Można więc dowolnie rotować koła, nie zdejmując opony z felgi.

Do aut sportowych, do użytku na torze i tych najwyższych osiągów za grube pieniądze, można spotkać opony asymetryczne kierunkowe. I wówczas wyróżniamy opony lewe i prawe. Montuje się je podobnie jak opony asymetryczne niekierunkowe, ale dodatkowo należy wziąć pod uwagę na jaką stronę opona jest przeznaczona. Zwykle oznaczona jest po prostu napisem „left” lub „right” (lewa lub prawa).

W razie pytań, jestem do dyspozycji,
Pozdrawiam,

Krystian,  NetCar.pl