Kilka słów o oponach samouszczelniających się

W ofertach firm Pirelli oraz Continental można znaleźć opony z oznaczeniami „ContiSeal” lub „Seal Inside”. Chciałbym w skrócie opowiedzieć co to jest i jak działa. Opony te, w przypadku najechania na ciało obce, na przykład gwóźdź, samoczynnie się uszczelniają, co pozwala na kontynuowanie jazdy bez utraty ciśnienia.

Co to jest Seal Inside?

Technologia Seal Inside (SI) to typ konstrukcji opony, która pozwala kontynuować jazdę bez utraty ciśnienia powietrza, nawet po przebiciu opony przez przedmiot z zewnątrz. Producenci zapewniają, że technologia ta jest skuteczna w 85% przypadków przebicia opony w obrębie bieżnika.

Jak to działa?

Sposób działania tego mechanizmu jest stosunkowo prosty. W przypadku przebicia opony na wylot osnowy, bez względu na to czy przedmiot zewnętrzny tkwi wewnątrz opony czy nie, w obszarze pokrywającym się ze wzorem bieżnika znajduje się warstwa klejąca, która szczelnie blokuje wyciek powietrza. Najlepiej zobrazują to 2 grafiki widoczne poniżej:

etap pierwszy:

etap drugi:

Czy opony z systemem Seal można naprawiać?

Oczywiście. Aby naprawić oponę Seal Inside koniecznie należy usunąć warstwę uszczelniającą z przebitego miejsca aż do nieprzepuszczalnej warstwy butylu, na obszarze o takiej samej wielkości, co zastosowana łatka; po usunięciu uszczelniacza naprawa przebiega analogicznie, jak w przypadku standardowych opon bezdętkowych. Usunięcie uszczelniacza z przebitego miejsca oznacza, że miejsce to traci swoje właściwości uszczelniające. W pozostałej długości bieżnika opona nadal posiada swoje pierwotne właściwości.

Seal kontra RunOnFlat

Opony z systemem Seal mają kilka zalet w porównaniu ze stosunkowo popularnym systemem RunOnFlat, który również umożliwia jazdę po przebiciu opony:

  • nie wymagają stosowania felg o innej konstrukcji
  • nie wymagają stosowania systemów kontroli ciśnienia w oponach
  • dopuszcza się możliwość naprawy
  • do obsługi ogumienia z systemem Seal nie potrzeba specjalnego oprzyrządowania
  • opony z systemem Seal można stosować w każdym samochodzie

Zalecenia

Opony wykonane w technologii Seal Inside znacznie redukują prawdopodobieństwo „złapania gumy”, ale w odróżnieniu od opon run flat, nie są przeznaczone do jazdy w przypadku obniżonego ciśnienia lub całkowitej utraty ciśnienia. W związku z tym istotna jest regularna kontrola stanu ogumienia.

W przypadku jakichkolwiek pytań o opony z systemem Seal, zapraszam na stronę naszego sklepu: www.netcar.pl 😉

Pozdrawiam,

Michał

Course content tends to vary depending buying essay on the university

Dodaj komentarz