Oznaczenia na oponach – znajdź i odszyfruj swoje :)

W poprzednim artykule odnośnie oznaczeń mogłeś zapoznać się z symbolami, z którymi spotykamy się codziennie w świecie motoryzacji. Z reguły opony kupujemy częściej niż samochód ;-), warto więc rzucić okiem na informacje umieszczone na ich boku. Starałem się zebrać wszelkie oznaczenia związane z ogumieniem. Jeżeli czegoś brakuje, pytajcie w komentarzach.

Skróty na oponach osobowych, dostawczych i terenowych:

  • (…) – homologacje do montażu fabrycznego w autach marki:
    • * (gwiazdka) – BMW
    • AM8, AM9, AMS – Astron Martin,
    • AO, a, B – Audi,
    • B – grupa VW,
    • C1 – Chrystler,
    • C1 – Dodge Viper,
    • DC – Daimler Chrysler,
    • FI – Fiat,
    • FO – Ford,
    • HO – Honda,
    • J – Jaguar,
    • K1 – Ferrari,
    • K2 – Peugeot 1007,
    • LR – Land Rover,
    • M3 – BMW M3,
    • MO, MO1 – Mercedes,
    • N0, N1, N2, N3 – Porsche,
    • PE – Peugeot,
    • RO1 – dla modeli Audi Quatro,
    • SK – Skoda,
    • TO – Toyota,
    • TO RR – Toyota wersja RPA,
    • ZRF – Ferrari,
  • # – wersja bieżnika stosowana w wyposażeniu fabrycznym,
  • BasePen – opona posiada elektrostatyczne uziemienie (w rowku biegnącym przez środek bieżnika znajduje się krzemionkowa mieszanka, która odprowadza ładunki elektryczne),
  • BSR – (Bridgestone Support Ring) – opony ze specjalnym pierścieniem wewnątrz, umożliwiającym jazdę po utracie ciśnienia (podobnie jak system PAX Michelina),
  • C – oznaczenie opon o wyższej nośności – typowo dostawczych,
  • COLD – informacja, by ciśnienie mierzyć na zimnych oponach,
  • DOT – (department of transportation) – opona z tym oznaczeniem jest zgodna ze wszystkimi obowiązującymi normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez amerykański Departament Transportu;zakodowana informacja o fabryce oraz dacie produkcji opony,
    DOT

    Data produkcji opony – 44 tydzień 2010 roku

  • E – obniżone opory toczenia względem opony standardowej,
  • ECE, e, E – europejska homologacja – opony można bez problemu użytkować na terenie Europy,
  • FR, FP, MFS, RFP, SST, HRF, RPB cord, RIM PROTECTOR – rant ochronny (zabezpieczenie rantu felgi),
  • front  – opona przeznaczona wyłącznie na przednią oś pojazdu,
  • G1 – Czujnik kontroli cisnienia,
  • HP – (High Perfromance) – opona wysokich osiągów,
  • HSF – (High speed use ot full load) – najwyższa prędkość użytkowania przy maksymalnym obciążeniu,
  • HSN – (High speed use ot normal load) – najwyższa prędkość użytkowania przy normalnym obciążeniu,
  • INSIDE, INNER, IN, Interior – strona wewnętrzna bieżnika (względem auta),
  • LEFT – Opona do montażu po lewej stronie samochodu,
  • LI – (Load Index) – indeks nośności, określa dopuszczalny nacisk na oponę,
  • LR – (Low Rolling Resistance) – niskie opory toczenia,
  • LT (light truck) – oznaczenie spotykane przy oponach dostawczych i pickup na rynku amerykańskim, znajduje się przed rozmiarem, np. LT225/70R15
  • M+S, M&S (Mud and Snow)– homologacja błotno śnieżna, w przypadku opon osobowych i dostawczych, oznaczenie spotykane na oponach całorocznych i zimowych, przy terenowych także przy letnich oponach typu A/T i M/T,
  • MAX – maksymalne ciśnienie opony,
  • ML – opona ma pierścień ochronny na boku (wzmocniona struktura wewnętrzna),
  • no lbl (no label) – brak kolorowego napisu na boku opony (dotyczy głównie Pirelli P Zero),
  • NRM (normal load) – normalne obciążenie,
  • OE (original equipment) – opony na pierwszym wyposażeniu,
  • OUTSIDE, OUTER, OUT, exterior – oznaczenie strona zewnętrzna bieżnika (względem auta), czyli skierowana na zewnątrz pojazdu
  • P (passenger) – oznaczenie spotykane przy oponach osobowych na rynku amerykańskim, znajduje się przed rozmiarem, np. P215/50R16,
  • PAX – opony ze specjalnym pierścieniem wewnątrz, umożliwiającym jazdę po utracie ciśnienia,
  • R – (w rozmiarze, np. 195/65R15) opona budowy radialnej,
  • R/F, RFT, DSST, EMT, EXT, RSC, SSR,  (self supporting runflat tyre), ZP (zero pressure)  – opony Run Flat (technologia „jazda bez powietrza”; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia),
  • rear – opona przeznaczona wyłącznie na tylną oś pojazdu,
  • RETREAD – opona bieżnikowana,
  • RF lub Reinf. – (reinforced) – opona o podwyższonym indeksie nośności, dodatkowo wzmacniana. Uwaga: W przypadku opon dostawczych RF jest mniejszym wzmocnieniem niż C, dlatego przed zastosowaniem zalecamy sprawdzenie w instrukcji czy dopuszczalna jest opona RF czy musi być C.
  • RIGHT – Opona do montażu po prawej stronie samochodu
  • ROTATION – oznaczenie na oponach kierunkowych, oznacza kierunek toczenia się koła,

    Strzałka wyznacza kierunek jazdy

  • Seal, CS (ContiSeal) – opona ze specjalnym żelem, który ma za zadanie uszczelnić dziurę przy przebiciu,
  • SI – (Speed index) – indeks prędkości wyrażony w formie litery, np. H (tj. do 210km/h),
  • Śnieżynka na tle gór (3PMSF – Three Peak Mountain Snow Flake)  – oznaczenie opon zimowych, (rysunek obok)
  • TL – tubeless – opona bezdętkowa,
  • TT – tube type – opona dętkowa,
  • TWI – punkt na wysokości 1,6mm oznaczający dolną granicę zużycia bieżnika; jeżeli głębokość bieżnika jest równa punktowi TWI to opona jest już zużyta,
  • UHP (ultra high performance) – opony najwyższych osiągów, do aut o większej mocy,
  • ULW – opona posiada konstrukcję, w której użyto aramidowych kordów,
  • VSB (Vertical Serrated Band) – Pionowy kreskowany pas,
  • WSW (White Sidewall) – biały bok, obecnie spotykane przy oponach do aut zabytkowych,
  • XL (EXTRA LOAD) – opona wzmacniana o podwyższonym indeksie nośności (ale mniejszym od nośności C),
  • ZR – opony z homologowaną prędkością powyżej 240km/h,

Skróty dotyczące tylko opon 4×4

  • A/T – opony typu all terrain (na każdy teren),
  • BSW – czarny bok opony,
  • M+S – opony z homologacją błotno-śnieżną (spotykane także na oponach letnich!),
  • M/T – opony typu mud terrain (offroad),
  • ORWL – białe kontury liter na boku opony,
  • RWL, RW – białe litery na boku opon terenowych,
  • RB – czarne litery na boku opon terenowych,
  • RB – osłona felgi,
  • SUV – opony dla auta typu SUV,

Skróty dotyczące opon motocyklowych

 

  • (myślnik przed średnicą)oznaczenie opony diagonalnej,
  • (W) – homologowana prędkość powyżej indeksu W (270km/h), ale nie więcej jak indeksu Y (300km/h),
  • F/R – opona uniwersalna, do montażu na przedniej lub tylnej osi,
  • FIM – opona z homologacją na zawody FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme),
  • front  – opona przeznaczona wyłącznie na przód ,
  • H, G, J, K, itp. – homologacje do konkretnych motocykli, opony mogą nieznacznie różnić się materiałem lub konstrukcją,
  • JLB (Jointless Band) – to bezkońcowe opasanie wykonane z nylonu.
  • M/C – opona przeznaczona wyłącznie do motocykli,
  • MBS  – (Metzeler Belt System) opatentowany przez Metzelera sposób opasania opon diagonalnych,
  • NHS – (Not for Highway Service) – opona bez homologacji na drogę,
  • NW, NWS – biały wąski pasek na boku opony
  • R – opona budowy radialnej,
  • rear – opona przeznaczona wyłącznie na tył,
  • SC0, SC1, SC2 – (special compounds)– specjalne mieszanki gumowe w oponach sportowych,
  • Sidecar – opona do wózka motocyklowego,
  • TL – (tubeless) – opona bezdętkowa,
  • TT – (tube type) – opona dętkowa,
  • WLT – (White Letters) – białe napisy na boku opony,
  • WW, WWW – opona  z białym bokiem (biały szeroki pas, tzw. bandaż),
  • ZR – opona z indeksem prędkości powyżej 240km/h,

A tasklist has to spy app iphone be created to kick start the task creation process